Gymnasiearbete i ljudkvalitet

6 november, 2014
Av Jonas Nilsson Program 2 comments

Gymnasiearbete i ljudkvalitet

Har du koll på hur ljudkvalitén försämras i dagens strömmande tjänster som t.ex. Spotify? Troligtvis inte.

Jag har en elev som har som gymnasiearbete att utreda och undersöka de moderna ljudformatens påverkan på ljud. Jag menar då format så som MP3 och AAC. Det är lite sorgligt att det bästa ljudet man kan få tag på idag fortfarande kommer från en CD  (enligt vissa källor så gammalt som 1979!). Andra format som Super Audio CD (1999) och DVD-Audio (2000) slog liksom aldrig igenom riktigt. Senaste åren så har musikhandeln flyttats till nätet.

En sak som förvånade mig lite var hur få enkla program det fanns för att själv testa. Därför passade jag på att snabbt slänga ihop ett litet hjälpprogram för att jämföra ljudfiler, före och efter komprimering. I brist på bättre namn kallar jag programmet för ”Audio Compare”.

I dagsläget mäter programmet bara SNR (signal-to-noise-ratio) men jag hoppas kunna lägga in THD (total harmonic distortion) och kanske även PEAQ som skall gett bättre mätvärde på kvalitet anpassat till hur människan faktiskt uppfattar ljud.

Går allt bra så tänker jag lägga upp programmet som open source eller åtminstone för nedladdning här på hemsidan. Tills vidare får ni hålla tillgodo med en bild.

audio_compare_example

SNR 25dB kan tyckas mycket men ”bruset” som kommer från komprimeringen är till stor del fasförskjutningar och liknande så frekvensinnehållsmässigt så bidrar bruset inte till så stor störning som man skulle kunna tro. I bilden har jag jämfört TOTO’s Africa i 22kHz men en MP3-komprimerad variant i 96kbps.

Jag hoppas att gymnasiearbetet, när det är klart, kanske hittar så långt som en publicering i någon teknik-tidning typ Datormagazin eller liknande. För jämför man med andra artiklar på nätet så är det ganska låg vetenskaplig nivå på jämförelserna.

2 comments on Gymnasiearbete i ljudkvalitet

1. Martin skriver:

Hej!

Skulle vilja testa programmet till en skoluppgift som vi håller på med just nu, finns det chans att jag kan få ladda ner programmet på något sätt?

1. Jonas Nilsson skriver:

Det går bra. Jag provar att mail’a dig.
      /Jonas