I höst införs det programmering i matematikundervisningen i Sverige. Det här innebär att många matematiklärare behöver fortbilda sig eller påminna sig om programmeringskunskaper. Dessutom behöver man på skolorna ta beslut om hur man skall tillämpa programmering, vilket språk och program skall användas och vilka typer av uppgifter behöver konstrueras.

I det här gästblogginlägget vill jag ge ett förslag på och motivering av hur man kan integrera programmering i matematiken genom att använda javascript. Det skulle vara intressant att också höra dina åsikter i ämnet så kommentera gärna och tyck till!

För många programmerare så är javascript ett lite rörigt programmeringsspråk utan stringens som i större projekt blir onödigt krångligt och ibland mynnar ut i spaghettikod. Inte desto mindre så är språket ett av de allra mest användbara och använda just nu. Det beror förstås på att språket eller skriptspråket körs i webbläsare och på i stort sett varenda webbsida idag. Javascript har även blivit lite tydligare och mer modernt genom versionen ECMAScript 6 (ES6).

Men varför använda det in undervisningen?

Matematikvideo har vi i vår programmeringskurs valt att i huvudsak använda javascript som programmeringsspråk. I andra hand kommer vi att visa en del exempel i Python och Php. När vi tog det beslutet så var det ett antal olika orsaker till det.

• Vi ville att våra användare (elever och lärare och högstadiet och gymnasiet) skulle kunna testa att skriva egen kod direkt i en lektion. Med javascript så är det relativt enkelt att bygga en teknisk och säker lösning för det. Detta gör att steget att komma igång blir enklare.
  • Vi tänkte att användaren skall kunna ha nytta av den kod denne lär sig även efter kursen. Steget till Html sidor och appar är inte jättelångt ifrån grunderna i javascript vilket gör att användaren har nytta av detta ”efteråt”.
  • Vi ser också att javascript som språk har många intressant kopplingar till visuella element i exempelvis css och canvas. Om eleven/läraren då har lärt sig lite grunder går det också att göra mer visuella övningar som lockar intresset.

Komplettera med fler språk?

Vi bär också med oss en tanke att vi skall komplettera med fler språk för elever och lärare som vill utvecklas. De språk vi då framförallt har tänkt på är python, php och eventuellt java som alla tre är populära språk. Då kan man som elev eller lärare själv välja det språk som man tycker är roligast eller intressantast att jobba med.

Det vore förstås mycket intressant att höra vad du som programmeringslärare eller matematiklärare tänker inför hösten. Tyck gärna till eller hör av dig till mig!

Vänligen Simon Rybrand