Bookmark and Share

Svårighetsgrad
Svårighetsgrad
Betyg (1 röster)
BetygBetygBetygBetygBetyg
 

MonoAsteroids - Del 3

Inledning

Denna artikel är en direkt fortsättning på artikeln MonoAsteroids - Del 2. Vi ska nu lägga ljudeffekter, explosioner och fler typer av meteoriter i spelet.

Artikeln är mer ett stöd till den videogenomgång som mer steg för steg går igenom alla moment. Videogenomgången hittar du i slutet av artikeln.

Explosioner

Vi skapar en ny klass för explosionerna som döper vi till Explosion.cs. Denna klass är såklart också ett GameObject så vi för in arvet och börjar definiera upp hur en explosion ska fungera.

Eplosionerna ska bara leva en kort tid. Under denna tid så hade det varit snyggt om de roterar och "fade'ar" bort. Detta löser vi med en enkel timer samt en beräkning på en Color som kan användas som "blending color" vid uppritning. På så vis kan vi få explosionen att sakta tona bort.

Videogenomgång

Ytterligare ändringar i kod

Som tidigare nämnts så är texten i artikeln här mest ett stöd för videogenomgången. Följ först videogenomgången sedan kan du jämföra din kod med den färdiga som listas under detta avsnitt.

Undvik klipp och klistra! Du lär dig mer av att skriva koden steg för steg när du följer videogenomgången.

Kommentarer

4 inlägg