Bookmark and Share

Svårighetsgrad
Svårighetsgrad
Betyg (2 röster)
BetygBetygBetygBetygBetyg
 

MonoAsteroids - Del 2

Inledning

Denna artikel är en direkt fortsättning på artikeln MonoAsteroids - Del 1. Vi ska nu lägga till både meteoriter och skott i spelet. Vi avslutar sedan med att fixa en enkel kollisionshantering så att det faktisk går att skjuta ned meteoriterna.

Artikeln är mer ett stöd till den videogenomgång som mer steg för steg går igenom alla moment. Videogenomgången hittar du i slutet av artikeln.

Två nya klasser och en basklass

De två nya klasserna vi skapar döper vi till Shot.cs och Meteor.cs. Eftersom dessa är IGameObject så passar vi även på att föra in en riktig basklass som definierar upp egenskapena en gång för alla så att vi slipper dubbel kod.

Basklassen döper vi till Gameobject.cs.

Skotten är relativt enkla objekt. De ska flytta och snurra på sig. Det svåra är att placera ut dem på rätt ställe och ge dem rätt hastighet och riktning.

Även meteorit-klassen ärver från basklassen GameObject. Meteoriterna kommer att finnas i tre varianter: stora, mellan och små. Därför för vi redan nu in en enum för att beskriva typen på meteoriterna.

Videogenomgång

Ytterligare ändringar i kod

Som tidigare nämnts så är texten i artikeln här mest ett stöd för videogenomgången. Följ först videogenomgången sedan kan du jämföra din kod med den färdiga som listas under detta avsnitt.

Undvik klipp och klistra! Du lär dig mer att skriva koden steg för steg när du följer videogenomgången.

Kommentarer

1 inlägg