Övergång till MonoGame
Efter en längre tids fundering så har jag nu påbörjat övergången från XNA till MonoGame.
Anledningarna är självklara egentligen. MonoGame utvecklas och underhålls samt erbjuder många fler plattformar.
Sedan en tid tillbaka har MonoGame numera en egen Content-hantering vilket gör att man slipper vara beroende av att ha gamla XNA installerat parallellt.
Vi har påbörjat en ny artikel-kategori med artikeln: MonoGame – Snabbstart.
Tyvärr finns det saker som irriterar. Vi hade problem med klassen SoundEffect och fick inga ljudeffekter att spela upp! Musik gick bra (!?). Jag har spenderat ca 1 timme felsökning men det lutar åt en bugg i MonoGame 3.4 (i kombination med Windows 10/drivrutiner).
UPPDATERING #1: Testade på en stationär dator med exakt samma projekt. Då fungerar det givetvis. Gemensamma faktorer är Windows 10, Visual Studio 2015 Community Edition samt MonoGame 3.4. Saker som skiljer är hårdvara och därmed drivrutiner.
UPPDATERING #2: Lyckades lösa en problemet med att installera om DirectX! Även andra så problem, men även lösningar, har upptäcks. Läs om detta i den uppdaterade artikeln (länken ovan).