Tweet från Rx
För några veckor sedan fick jag ett eko tillbaka från Microsofts huvudkontor. Jag skrev en kort introduktion till Reactive Extensions (Rx) som på något vis nådde någon i Rx-teamet varpå artikeln från csharpskolan nämndes via twitter!
Skoj!
Rx drivs av ”Microsoft Open Technologies” och har en hemsida på CodePlex.
Flappy Nyan Cat v.1.1
Ny version!
Jag vill först tacka ”MICROSOFT” med sina 99999999 poäng. Du gav mig inspiration till att förbättra hanteringen av High Score. Trodde faktiskt det skulle ta lite längre tid, så bra jobbat!
Det som är nytt är just att du kan visa en ”replay” på de Topp 10 bästa resultaten. När du sparar din High Score så sparas ”hela spelet” så att säga så att man kan njuta av att spela upp det igen. Knapparna F1-F10 startar en ”replay”.
OBS: Ladda hem en ny version av spelet för att ta dig in på High Score! Den gamla listan är borta…
Mindre ändringar är att laddningen av Topp 20 i spelet sker asynkront.
Trolla bort magin i koden
Såg nyligen en bra presentation som jag vill tipsa om!
http://www.infoq.com/presentations/8-lines-code-refactoring
Kanske en aning ”tung” men mycket intressant! Saker man bör akta sig för i ett större projekt och lite allmän visdom.
XNA installer problem (fixat)
Hade lite problem igår kväll när jag lade ut Flappy Nyan Cat. Allt fungerade givetvis bra på min dator men andra som körde installern lyckades inte starta spelet.
Länge misstänkte jag att installern inte installerade alla beroenden. Jag installerade både C# 4.0 och XNA 4.0 redist manuellt utan framgång. På Windows 7 fick man en riktig krash men på Windows 8 så dog den ”tyst”.
Problemet var i koden. GamerServicesComponent som jag använde för att skicka upp en dialog i spelet var boven! Komponenten fungerar till Xbox360 och WP7 men inte på PC! Bara om du har HELA XNA Game Studio 4.0 installerat så fungerar den.
Tanken bakom detta är tydligen att den bara är till för Xbox360 samt WP7 och finns med bara för utveckling. Detta leder tyvärr till att man måste koda sin egen input-dialog, vilket jag också gjorde. ÅÄÖ fungerar dock inte då det inte finns specifika knappar för dem i API’t. Det finns inte heller några tecken för dem i spritefonterna. Jag kan tänka mig att detta är det enda som måste justeras inför en WP8- o Windows 8 Store version.
Flappy Nyan Cat v.1.0
Flappy Nyan Cat v.1.0 ser dagens ljus!
UPPDATERING: Ladda hem Flappy Nyan Cat v.1.0
Spela och ta dig in på TOP 50 listan på hemsidan! I spelet visas en top 20 lista.
Bara EN knapp att trycka på; SPACE! Du kan också växla fullskärm med ”F” i spelet.
Det tog lite tid att få till installern så att den kontrollerar rätt .NET-version (4.0) och laddar hem den vid behov. Installern installerar även de bibliotek som krävs för XNA 4.0.
Katten flyger igen!
… eller ”flappar” kanske det heter numera? Styrningen är ändrad till flappy-bird-styrning. Se ny preview!
Det som lagts till de senaste timmarna är:
- ”Game states”, startskärm, spel, slutskärm
- Ljudeffekter
- Meteoriter
- Pipes a la Flappy Bird
- Power Ups i form av godis
- Speltestning för att få det balanserat
Vad är kvar? Jag hade tänkt mig att lägga till så att high score kan postas till en speciell sida på csharpskolan. Sedan skall spelet publiceras i diverse app stores, främst Windows 8 och Windows Phone 8 hade jag tänkt.
Ser det skoj ut?
UPPDATERING: Ladda hem Flappy Nyan Cat v.1.0