Schack och TDD – Del 4

Löparen

Vi fortsätter kodandet på det som skall bli ett slags schack-spel. Det är dags för löparen (=bishop) att presentera sig.

Tidigare delar:

Schack och TDD - Del 1
Schack och TDD - Del 2
Schack och TDD - Del 3

bild

Vad gör vi nu?

Vi kommer att ta itu med följande saker.

  • "Snygga till" implementationen av tornets GetMovesFrom med hjälp av LINQ.
  • Städa upp i test-klasserna och införa "default"-variabler.
  • Skriva tester för Bishop (löparen).
  • Implementera GetMovesFrom för Bishop.

Och som alltid i TDD så skriver vi testerna först och implementationen sedan.

Let’s go!

Kommentarer

Strikt TDD säger ungefär att du måste ha ett rött test innan du får ändra i implementationen. Vi tycker nog att du kan skriva så många gröna tester du vill om du precis står inför en större refaktorering.

Det är okej att lämna en "ful" implementation till en annan dag, så länge den fungerar. Oftast kommer man på eleganta lösningar när man tar en paus.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top