Nya pjäser!
Vi fortsätter kodandet på det som skall bli ett slags schack-spel. Det är dags för tornet (=rook) att presentera sig.
Tidigare delar:
Schack och TDD - Del 1
Schack och TDD - Del 2
Vad gör vi nu?
Vi kommer att ta itu med följande saker.
- Vi inför en ny pjäs "Rook" (torn).
- Tornet flyttar annorlunda jämfört med bonden så det måste vi ta itu med.
- Kod som inte hör till tester bör flyttas till ett separat projekt.
- Vi måste antagligen införa en arvshieraki så att vi kan behandla "Rook" och "Pawn" som generella pjäser.
- En bonde kan flytta 2 steg första gången. Det saknas nu.
Och som alltid i TDD så skriver vi testerna först och implementationen sedan.
Saker vi inte kommer att ta itu med ännu.
- Bonden kan attackera diagonalt framåt.
- Bonden kan göra en drag som kallas "en passant".
- Bonden kan bli en drottning.