GIT Extensions

Denna del är den första av många som guidar dig igenom diverse installationer för att få en väl fungerande utvecklingsmiljö. Målet är att använda versionshantering i form av GIT tillsammans med en molntjänst.

Vad är GIT?

GIT är ett versionshanteringssystem för just källkod. Efter hand som du jobbar med ditt program så sparar du källkod i GIT via en så kallad "Commit & Push" till GIT-servern. På så vis har du din källkod lagrad på ytterligare ett ställe, dels som backup men även för samarbete.

GIT är en vidareutveckling av Subversion, som också är versionshantering. Syftet med GIT är att främja utveckling av flera deltagare i större projekt. Det har på senare tid blivit en de facto standard för versionshantering av källkod. Det är något som du förväntas kunna om du vill kalla dig för programmerare.

Vi kommer inte att gå igenom i denna artikel hur du arbetar med GIT. Vi kommer endast att koncentrera oss på installation av GIT i form av GIT Extensions.

Det skall tilläggas att GIT har inget med programspråket C# att göra. GIT versionshantera all sorts källkod.

GIT Extensions

Det är faktiskt så att Visual Studio 2013 inklusive Express-versionerna har inbyggt stöd för GIT. Men du klarar dig inte enbart med det inbyggda stödet. Det som finns i Visual Studio är att du kan se historik och ändringar mellan olika versioner. Du behöver ett extra verktyg för att ladda hem kod ("klona") samt spara till servern ("push'a") etc.

Vi väljer här att använda GIT Extensions då det är ett komplett grafiskt verktyg för att hantera GIT. Det finns andra populära verktyg som t.ex. Tortoise GIT som också kan användas.

I videon nedan så går vi igenom installationen, konfigureringen samt skapandet av en privart/publik nyckel som kommer att behövas i kommunikation med GIT-server.

För lärare

Med GIT får du en bra bas att hantera dina elevers källkod. Du kan tydligare se utvecklingen och följa arbetet i detalj. Eleven kan t.ex. bjuda in dig och du kan bidra och rätta kod på distans.

GIT öppnar upp för bättre samarbete i klassrummet. Ni kan gemensamt jobba med ett projekt eller bara studera varandras kod och kommer med förbättringsförslag.