Laboration 4 – Introduktion till villkor

1. Programkod att testköra

Skapa ett nytt Console-projekt med namnet Labb 3 - Intro till villkor

Skriv in följande kod i kodblocket för Main-metoden, alltså mellan { och }.

Kör programmet (F5).

Dags att söka TE4!

Ansökningen börjar snart!
25 april till 15 maj!
ansök via skanegy.se

Är du intresserad av programmering, t.ex. spelutveckling, appar eller webbserverprogrammering?
Går du på Teknikprogrammet på gymnasiet och läser Programmering 1? (eller har gått och är max 22 år)

Till höst startar jag ett nytt 4:e tekniskt år tillsammans med NTI i Lund för dig som vill bli Gymnasieingenjör. Målet är att du efter 4:e året kommer ut i arbete inom mjukvaruutveckling!

/MVH
Jonas Nilsson
skapare csharpskolan.se

2. Frågor att fundera på

1. Till vad används if och else tror du?

2. Vad är skillnaden på = och == ?

3. Vad händer om man byter == till = i den första if-satsen? (Testa!)

4. Varför är det en variabel framför ReadLine-funktionen vid en inmatning?

3. Uppgifter att jobba med

1. Gör ett program som frågar efter ett lösenord.
Om det är rätt lösenord ska det visas ”Välkommen till systemet”.
Om det är fel lösenord ska det visas ”Fel lösenord! Go home...”.
(Vilket som är rätt lösenord väljer du själv i ditt program.)

2. Gör ett program som frågar användaren:
”Gillar du att programmera?”
Om svaret är ”Ja”, ska programmet visa: ”Kul att höra :-).”
Annars, ska programmet visa: ”Kämpa på ändå!”

3. Gör ett program som visar "Vilken är din favoritfärg?" och låter användaren skriva in en färg. Beroende på vilken färg användaren matat in ska programmet visa olika meddelanden. T.ex. på följande sätt:
Om användaren skrivit in ”röd” så visas: ”Rött är sött”
Om användaren skrivit in ”blå” så visas: ”Blått är vått”
Om användaren skrivit in ”gul” så visas: ”Gult är fult”
Om användaren skrivit in en annan färg så visas: ”Kul färg.”

4. Bra att läsa

Variabler

If-satsen

5. Viktiga ord att minnas

Villkor
Logiskt uttryck
Kodblock
Variabel, Datatyp
Klass
Metod, Argument, Returvärde
Inmatning

Författare: Håkan Lundberg, Cybergymnasiet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top