Inledning
Den trådlösa handkontrollen till nintendo Wii är fantastisk! Den höjer verkligen upplevelsen i spel och visst hade det varit roligt att använda den i sina egna spel? Denna artikel går just igenom hur du ansluter och konfigurerar så att du till slut kan använda handkontrollen i dina egna C# spel.
Material
Du behöver följande material:
- En trådlös Wii handkontroll med batterier. De går att köpa lösa från t.ex. Dustin (länk). Kostar ca. 425kr (batterier ingår).
- En Bluetooth-enhet (blåtand) i din dator. Vi valde en billig USB-adapter från Dustin (länk). Kostar ca 165kr.
OBS: Alla Bluetooth-enheter fungerar inte med Wii-kontrollen. Den vi valde fungerade dock. Enligt källor på internet så är det främst krångel med inbyggd Bluetooth i laptops.
Installation
Installera alltid först drivrutinen och den mjukvara som följer med Bluetooth-enheten. Anslut sedan USB-enheten och starta programmet. Vårt program kommer säkerligen att skilja sig från ditt om du använder en annan Bluetooth-programvara. Det som behövs göras är ändå detsamma så förhoppningsvis får du stöd i ditt arbete.
Dags att förbereda Wii-enheten för anslutning. Detta görs genom att hålla ned knapp 1 och knapp 2 samtidigt på handkontrollen. Alla blåa lampor längst ned ska då börja blinka.
Det är nu dags att ansluta handkontrollen. Hur detta exakt går till kommer att variera beroende på vilken mjukvara du har som styr din Bluetooth. I vårt fall började med att välja "Bluetooth-enhet upptäckt" i menyn. Enheten dyker då upp i programmet.
Nu måste enheten undersökas för att se vilka tjänster den erbjuder. I vårt program valde vi att högerklicka på enheten och välja "Uppdatera tjänster".
Nu identifierades enheten som en "Human Interface"-enhet och genom att trycka på mus-ikonen (grön i bilden nedan) uppe i programmet så ansluts enheten. I de flesta andra Bluetooth-program så borde det räcka med att skapa en anslutning till enheten. Nu när väl enheten är ansluten så ska vi kolla att den verkligen fungerar!
WiimoteLib
Vi ska använda oss av Brian Peek's managed WiimoteLib som är byggt i C# .NET (såklart).
Börja med att ladda hem WiimoteLib v1.2.1.
Packa upp filen och kör testet WiimoteTest.exe. Se bara till så att du är uppkopplad mot en Wii-enhet först. I programmet kan du sedan övervaka och se att du har kontakt med handkontrollen.
Detta får avsluta den första artikeln om Wii-kontrollen.