Inlämningsuppgift – TV-programmet

Detta är en inlämningsuppgift tänkt att användas inom kursen Programmering 2 för gymnasiet. Förkunskaper är bl.a. serialisering av data. Alla dessa förkunskaper finnas att hämta i andra artiklar på csharpskolan. Inlämningsuppgiften ingår i ett större upplägg kring kursen Programmering 2.

Uppgiften går ut på att skapa ett program som visar TV-tablån. Det finns ett flertal krav som gör uppgiften utmanande för alla.

Till detta behövs en data-källa! Som tur är finns:

Information om kanaler och deras TV-tablåer finns i antingen XML eller JSON. Du väljer vilket format som passar dig. Datan täcker några dagar bakåt i tiden samt fler dagar framåt.

(OBS: filerna slutar på .gz = GZip MEN är ibland i klartext och ibland komprimerade)

Uppgiften löses enskilt MEN med diskuteras med fördel tillsammans med de andra i klassen. Samarbete uppmuntras. Såklart ska inga lösningar kopieras rakt av, hellre hitta någon som du kan bolla idéer med.

Presentationen av TV-tablån är valfri. Du kan skriva ett traditionellt Windows-program (Windows Forms/WPF), lista i Console, eller göra en hemsida (PHP/ASP) liknande TV.nu. Du kan till och med generera PDF’er om du så vill.

Presentationen (GUI:t) är alltså valfri.

Features

Features/krav är listade i prioriteringsordning.

• Lista dagens TV-tablå för EN kanal (t.ex. Svt1)
  • Lista rätt tid för tablån.
  • Markera vilket program i tablån som körs just nu.
  • Kunna visa mer information om programmet.
  • Navigera framåt och bakåt i tiden. Alltså se vad som kommer imorgon etc.
  • Kunna välja några andra kanaler.

/Lycka till