Detta är en inlämningsuppgift tänkt att användas inom kursen Programmering 2 för gymnasiet. Förkunskaper är nätverksprogrammering och Windows Forms. Alla dessa förkunskaper finnas att hämta i andra artiklar på csharpskolan. Inlämningsuppgiften ingår i ett större upplägg kring kursen Programmering 2.
Bakgrund
Vi känner alla till ”3 i rad” eller ”luffarschack”. Kanske har du kodat ett sådant program redan. Om inte så finns det en komplett guide till detta i Windows Forms.
Uppgiftens fokus kommer att handla om nätverksprogrammering och att få till en ”klient” och en ”server”.
Uppgift
Servern
- Skapa en server som med hjälp av TCP kan ta emot uppkopplingar.
- När servern får två anslutningar från klienter då kan spelet börja.
- Information om vem som får börja måste skickas till klienterna.
- Ogiltiga drag eller klienter som försöker skicka när det inte är klientens tur ska ignoreras.
- Servern måste hålla reda på turordningen.
- Servern ska meddela vem som vinner (eller om det blir oavgjort) när spelet är slut.
- Servern och klienterna måste kommunicera med ett förutbestämt protokoll, dvs. de meddelanden som skickas måste motsvara ett drag eller ett kommando.
- Servern ska visa det aktuella läget i spelet.
- Servern kan vara ett enkelt Console Application
Klienten
- Klienten ska vara ett Windows Forms program.
- Ett IP-nummer till servern ska kunna anges.
Klassidagram
Skapa ett klassdiagram över din lösning, både för Servern och Klienten.
/Lycka till
Senaste kommentarer