VS 2017 + MonoGame 3.6 Problem

Hej!

Till alla er som har problem att skapa Windows 10 UWP (Universal Windows Platform) eller Windows Store App med MonoGame 3.6 efter att ha installerat senaste uppdateringen till Visual Studio 2017.

Efter den senaste Windows 10-uppdateringen så vill VS2017 uppdatera sig och installera nya verktyg för UWP och några templates i MonoGame slutar fungera…

1). Ladda hem Dev. Build av MonoGame (just nu v.3.7.x) http://teamcity.monogame.net/repository/download/MonoGame_PackagingWindows/latest.lastSuccessful/MonoGameSetup.exe?guest=1

2). Start ”Developer Command Prompt for Visual Studio 2017” och registrera om templates med:
devenv /installvstemplates

Övergång till MonoGame

Efter en längre tids fundering så har jag nu påbörjat övergången från XNA till MonoGame. Anledningarna är självklara egentligen. MonoGame utvecklas och underhålls samt erbjuder många fler plattformar.

Sedan en tid tillbaka har MonoGame numera en egen Content-hantering vilket gör att man slipper vara beroende av att ha gamla XNA installerat parallellt.

Vi har påbörjat en ny artikel-kategori med artikeln: MonoGame – Snabbstart.

Tyvärr finns det saker som irriterar. Vi hade problem med klassen SoundEffect och fick inga ljudeffekter att spela upp! Musik gick bra (!?). Jag har spenderat ca 1 timme felsökning men det lutar åt en bugg i MonoGame 3.4 (i kombination med Windows 10/drivrutiner).

UPPDATERING #1: Testade på en stationär dator med exakt samma projekt. Då fungerar det givetvis. Gemensamma faktorer är Windows 10, Visual Studio 2015 Community Edition samt MonoGame 3.4. Saker som skiljer är hårdvara och därmed drivrutiner.

UPPDATERING #2: Lyckades lösa en problemet med att installera om DirectX! Även andra så problem, men även lösningar, har upptäcks. Läs om detta i den uppdaterade artikeln (länken ovan).

A* – Bästa vägen

Har precis avslutat en artikel om en sökalgoritm som de flesta spelintresserade känner till.  Implementationen är mest gjord för att kunna visualisera resultatet och beräkningarna.

Lite undersökning visar att även de som sitter med Unity3D kan ha nytta av detta. Verkar inte som det finns någon A* out-of-the-box för enklare spel. Jag kan ha fel.

Denna artikel kan du läsa här. Jag fundera på vilken kategori som passar bäst: spel eller sökalgoritmer. Tillämpningen är ju nästan alltid spel men algoritmen handlar ju om sökning, därav sökning. Något för de intresserade inom Programmering 1 som ska lära sig sök-algoritmer. Nu är just denna algoritm i svåraste laget kanske men varför inte bredda horisonten lite?

 

Felsökning installation av Windows

Tänkte bara dela med mig av en tråkig erfarenhet. Efter att ha spenderat några timmar med felet ”kan inte skapa systempartition på den valda disken” under installation av Windows 7/Windows 8.1 och Windows Server 2012 R2 – alla med samma fel!

Detta inträffade alltså vid två olika tillfällen; en gång under en serverinstallation och nu nyligen under en klientinstallation. Båda gångerna skulle en helt ny SSD installeras med Windows. (Ena gången en Samsung-disk den andra en Intel-disk). Båda gångerna var det en installation från USB-minne. Läs mer

Quad Tree

Jag har precis avslutat en artikel om Quad Tree. Ett ganska bra verktyg för att kunna hantera fler objekt i ett spel. Lagom svår att förstå för en gymnasieelev.

Ett användningsområde är kollisionshantering men även en server skulle ha nytta av detta. En server behöver bara skicka uppdateringar till klienterna på de objekt som befinner sig nära klienten. Alla andra objekt i världen är inte av intresse.

En kort demonstration finns i klippet nedan.

Läs mer i artikeln.

Gratis e-bok, nyheter i C# 6

Det händer mycket skoj framöver. C# kommer snart i version 6.0, Windows 10 släpps snart samt Visual Studio kommer att släppas med ny kompilator ”Roslyn”. I samband med detta så släpper Telerik en gratis liten e-bok som fokuserar på nyheterna!

Ladda hem via registrering här!

Telerik är ett bolag som utvecklar många så kallade tredjepartslösningar åt Microsoft. Mest hända är de kanske för sina GUI-komponenter till både Windows Forms, ASP.NET samt plugins till Sharepoint.

.NET Core open source

Jag har tidigare nämnt att Microsoft tagit steget fullt ut och gjort hela .NET inklusive kommande kompilator open source, men hur har det gått?

Enligt en blogg från Microsoft så är det en succé! De fick snabbt så många forks så att det inte gick att visualisera trädet. Det är både interna avdelningar på Microsoft och vanliga externa användare som jobbar på.

Totalt visar det sig att drygt 50% av arbetet nu görs av community’n! Det får man nog se som en succé. Mycket gratis arbetskraft som kastat sig in i detta.

.NET Core kan du hitta här på Github. Än så länge är det bara 25% av Core som ligger på GitHub men det utökas kontinuerligt.