Bookmark and Share

Svårighetsgrad
Svårighetsgrad
Betyg (4 röster)
BetygBetygBetygBetygBetyg
 

Wii: Spaceship

Inledning

Denna artikel bygger på Wii: Inledning och är ett försök att visa hur enkelt det är att integrera WiimoteLib i XNA. Läs artikeln och se till att du kan koppla upp Wii-enheten. Är du inte van vid XNA så bör du även läsa de artiklarna först.

Målet är att kunna kontrollera styrningen av ett litet rymdskepp med Wii-kontrollen.

bild

WiimoteLib

Skapa ett "Windows Game" projekt först.

Har du inte redan WiimoteLib så finns det att ladda hem här.

Kopiera filen WiimoteLib.dll till katalogen \bin\x86\Debug under ditt projekt.

För att kunna använda funktionerna i dll-filen så måste vi lägga till en referens i vårt projekt. Högerklicka på "References" i Solution Explorern och välj "Add Reference...".

bild

Välj fliken "Browse" och bläddra fram filen WiimoteLib.dll.

bild

För att kunna använda WiimoteLib så behöver vi även lägga till namnutrymmet WiimoteLib längst upp i koden.

Vi behöver nu även två variabler från WiimoteLib-biblioteket. En variabel av typen Wiimote som skapar kopplingen till Wii-kontrollen och en variabel av typen WiimoteState som ska lagra informationen från kontrollen.

Events

I koden ovan syns det kopplingar till två olika events. WiimoteChanged används för att läsa av kontrollen. WiimoteExtensionChanged används för att hantera om du kopplar in en påbyggnad till kontrollen t.ex. en nunchuck. Koden till dessa events är:

Avläsning

Nu saknas det bara att vi ska kunna avläsa tillståndet på kontrollen. Det går att avläsa följande:

Du kan även styra följande på kontrollen:

I vårt exempel så använder vi lutningen för att styra rymdskeppet, koden för detta blir:

Mer information om hur WiimoteLib fungerar finner du i den medfljande hjälpfilen WiimoteLib.chm.

Viktiga begrepp

  • referens/eng. reference

Kommentarer

1 inlägg