Schack och TDD – Del 4

Löparen

Vi fortsätter kodandet på det som skall bli ett slags schack-spel. Det är dags för löparen (=bishop) att presentera sig.

Tidigare delar:

"Schack och TDD - Del 1"
"Schack och TDD - Del 2"
"Schack och TDD - Del 3"

bild

Dags att söka TE4!

Ansökningen är igång!
25 april till 15 maj!
ansök via skanegy.se

Öppet hus/info-möte den 8:e maj kl. 17-18 hos NTI Lund, Sankt Lars park!

Är du intresserad av programmering, t.ex. spelutveckling, appar eller webbserverprogrammering?
Går du på Teknikprogrammet på gymnasiet och läser Programmering 1? (eller har gått och är max 22 år)

Till höst startar jag ett nytt 4:e tekniskt år tillsammans med NTI i Lund för dig som vill bli Gymnasieingenjör. Målet är att du efter 4:e året kommer ut i arbete inom mjukvaruutveckling!

/MVH
Jonas Nilsson
skapare csharpskolan.se

Vad gör vi nu?

Vi kommer att ta itu med följande saker.

  • "Snygga till" implementationen av tornets GetMovesFrom med hjälp av LINQ.
  • Städa upp i test-klasserna och införa "default"-variabler.
  • Skriva tester för Bishop (löparen).
  • Implementera GetMovesFrom för Bishop.

Och som alltid i TDD så skriver vi testerna först och implementationen sedan.

Let's go!

Kommentarer

Strikt TDD säger ungefär att du måste ha ett rött test innan du får ändra i implementationen. Vi tycker nog att du kan skriva så många gröna tester du vill om du precis står inför en större refaktorering.

Det är okej att lämna en "ful" implementation till en annan dag, så länge den fungerar. Oftast kommer man på eleganta lösningar när man tar en paus.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top