Schack och TDD – Del 3

Nya pjäser!

Vi fortsätter kodandet på det som skall bli ett slags schack-spel. Det är dags för tornet (=rook) att presentera sig.

Tidigare delar:

Schack och TDD - Del 1
Schack och TDD - Del 2

bild

Vad gör vi nu?

Vi kommer att ta itu med följande saker.

  • Vi inför en ny pjäs "Rook" (torn).
  • Tornet flyttar annorlunda jämfört med bonden så det måste vi ta itu med.
  • Kod som inte hör till tester bör flyttas till ett separat projekt.
  • Vi måste antagligen införa en arvshieraki så att vi kan behandla "Rook" och "Pawn" som generella pjäser.
  • En bonde kan flytta 2 steg första gången. Det saknas nu.

Och som alltid i TDD så skriver vi testerna först och implementationen sedan.

Saker vi inte kommer att ta itu med ännu.

  • Bonden kan attackera diagonalt framåt.
  • Bonden kan göra en drag som kallas "en passant".
  • Bonden kan bli en drottning.

Let’s go!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top