Schack och TDD – Del 3

Nya pjäser!

Vi fortsätter kodandet på det som skall bli ett slags schack-spel. Det är dags för tornet (=rook) att presentera sig.

Tidigare delar:

"Schack och TDD - Del 1"
"Schack och TDD - Del 2"

bild

Dags att söka TE4!

Ansökningen är igång!
25 april till 15 maj!
ansök via skanegy.se

Öppet hus/info-möte den 8:e maj kl. 17-18 hos NTI Lund, Sankt Lars park!

Är du intresserad av programmering, t.ex. spelutveckling, appar eller webbserverprogrammering?
Går du på Teknikprogrammet på gymnasiet och läser Programmering 1? (eller har gått och är max 22 år)

Till höst startar jag ett nytt 4:e tekniskt år tillsammans med NTI i Lund för dig som vill bli Gymnasieingenjör. Målet är att du efter 4:e året kommer ut i arbete inom mjukvaruutveckling!

/MVH
Jonas Nilsson
skapare csharpskolan.se

Vad gör vi nu?

Vi kommer att ta itu med följande saker.

  • Vi inför en ny pjäs "Rook" (torn).
  • Tornet flyttar annorlunda jämfört med bonden så det måste vi ta itu med.
  • Kod som inte hör till tester bör flyttas till ett separat projekt.
  • Vi måste antagligen införa en arvshieraki så att vi kan behandla "Rook" och "Pawn" som generella pjäser.
  • En bonde kan flytta 2 steg första gången. Det saknas nu.

Och som alltid i TDD så skriver vi testerna först och implementationen sedan.

Saker vi inte kommer att ta itu med ännu.

  • Bonden kan attackera diagonalt framåt.
  • Bonden kan göra en drag som kallas "en passant".
  • Bonden kan bli en drottning.

Let's go!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top