MonoAsteroids – Del 5

Inledning

Denna artikel är en direkt fortsättning på artikeln MonoAsteroids - Del 4. Nu är det dags att färdigställa spelet och göra det "klart".

Artikeln är mer ett stöd till den videogenomgång som mer steg för steg går igenom alla moment. Videogenomgången hittar du i slutet av artikeln.

Dags att söka TE4!

Ansökningen börjar snart!
25 april till 15 maj!
ansök via skanegy.se

Är du intresserad av programmering, t.ex. spelutveckling, appar eller webbserverprogrammering?
Går du på Teknikprogrammet på gymnasiet och läser Programmering 1? (eller har gått och är max 22 år)

Till höst startar jag ett nytt 4:e tekniskt år tillsammans med NTI i Lund för dig som vill bli Gymnasieingenjör. Målet är att du efter 4:e året kommer ut i arbete inom mjukvaruutveckling!

/MVH
Jonas Nilsson
skapare csharpskolan.se

SpriteFont

I denna sista och avslutande del så behövs en ny textur som ska fungera som typsnitt. Du hittar den här nedan. Glöm ej bara att sätta Processor till "Font Texture" i Pipeline-verktyget.

Ändrade filer

Videogenomgång

Övningar

Här följer lite tips/övningar på fortsatt arbete om du vill utveckla spelet vidare!

Meteor HP

Det vore logiskt om meteoriterna tålde olika mycket innan de sprängdes. T.ex. att en stor tålde 4 skott, en medel 2 och en liten 1.

Power ups

Lägg till en chans att det dyker upp en "power up" när meteoriterna exploderar. Förslag på olika power ups:
  • Liv
  • Ökad acceleration
  • Nya/kraftigare vapen

Teleportering

Möjligheten att snabbt förflytta sig från fara genom att tryck "bakåt" (pil ned). Skeppet ska då förflytta sig till en ledig plats på skärmen.

Tidmätning

Inför tidmätning i sekunder. På så vis kan man även skapa en "high score" som sparas, dvs. bästa tiden att slå.

Levels

Inför ökad svårighetsgrad efter varje avklarad omgång. T.ex. så skulle "level 1" kanske bara innehålla 3 meteoriter. "Level 2" fem meteoriter som rör sig snabbare, etc.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top