Bookmark and Share

Svårighetsgrad
Svårighetsgrad
Betyg (5 röster)
BetygBetygBetygBetygBetyg
 

MonoAsteroids - Del 1

Inledning

Vi ska i denna serie använda MonoGame för att konstruera ett komplett spel. Du kommer att kunna följa serien som nybörjare trots att vi stundtals blandar in lite mer avancerade begrepp såsom deisgn och arv.

Artikeln är mer ett stöd till den videogenomgång som mer steg för steg går igenom alla moment. Nedan är en kort trailer som visar lite hur spelet kommer att fungera. Det tillkommer fler "features" än de som syns i trailern i kommande delar.

Innan vi börjar så bör du ha Visual Studio installerat samt tillägget MonoGame. Mer info om installationen av MonoGame hittar du i artikeln MonoGame - Snabbstart.

Game Content

Efter tillåtelse från Kenney Vleugels kan vi erbjuda snygga sprites till vårt projekt. Kenney har väldigt mycket grafik och ljud som man kan använda till en rad olika projekt. Kan man så bör man donera en slant till honom och samtidigt få ett professionellt paket med 18000+ filer!

Här nedan hittar du den zip-fil med grafik och ljud som du behöver för att kunna följa artikeln. Ladda hem den och packa sedan upp innehållet på t.ex. skrivbordet.

Som tack för att vi får använda grafiken så länkar vi till Kenneys egen trailer för sitt "Kenney Game Assets".

Historia

Asteroids kom ut i sin originalversion första gången 1979. Spelet var företaget Ataris svar på Space Invaders, ett annat populärt spel som kom 1978. Spelet byggde på vector-grafik, en teknik som bygger på skarpa linjer. Spelet blev en succé och är idag en klassiker.

bild

Konceptet är enkelt. Du styr ett rymdskepp som kan skjuta asteroider. Asteroiderna blir fler och fler och kommer med högre hastighet allteftersom du klarar olika nivåer.

Ett nytt MonoGame Windows Project

Vi börjar med att skapa ett nytt MonoGame-projekt av typen MonoGame Windows Project. Du väljer i menyn "File" och "New Project". Projekttypen MonoGame Windows Project finns i trädet "MonoGame".

bild

Välj namn på ditt projekt. Du kan kalla det "MonoAsteroids" kort och gott.

Vi rekommenderar att du först ser videogenomgången men vi kommer att ytterligare belysa några saker här. Projektet ovan innehåller några olika metoder som är värda att omnämnas.

De mesta centrala delarna är just Update och Draw. Dessa metoder körs hela tiden så ofta som det bara går och utgör själva hjärtat av spelet. Draw är som regel låst till att försöka köra 60 gånger per sekund (60 fps). Metoden Update kan köras mer än en gång mellan varje Draw.

Videogenomgång

Kod

Som tidigare nämnts så är texten i artikeln här mest ett stöd för videogenomgången. Följ först videogenomgången sedan kan du jämföra din kod med den färdiga som listas under detta avsnitt.

Undvik klipp och klistra! Du lär dig mer att skriva koden steg för steg när du följer videogenomgången.

Kommentarer

2 inlägg