Laboration 3 – Inmatning av text

1. Programkod att testköra

Skapa ett nytt Console-projekt med namnet Labb 3 - Inmatning av text

Skriv in följande kod i kodblocket för Main-metoden, alltså mellan { och }.

Kör programmet (F5).

I konsollfönstret kan du t.ex. skriva (om du är typ 3 år) "Prutt" och trycka Enter.

Dags att söka TE4!

Ansökningen börjar snart!
25 april till 15 maj!
ansök via skanegy.se

Är du intresserad av programmering, t.ex. spelutveckling, appar eller webbserverprogrammering?
Går du på Teknikprogrammet på gymnasiet och läser Programmering 1? (eller har gått och är max 22 år)

Till höst startar jag ett nytt 4:e tekniskt år tillsammans med NTI i Lund för dig som vill bli Gymnasieingenjör. Målet är att du efter 4:e året kommer ut i arbete inom mjukvaruutveckling!

/MVH
Jonas Nilsson
skapare csharpskolan.se

2. Frågor att fundera på

1. Vad händer med det som användaren skriver i konsollfönstret?

2. Vad tror du Console.ReadLine() har för funktion på rad två ovan?

3. returvärde är en så kallad variabel. Vad används den till i koden ovan?

4. Vad tror du + används till i koden ovan?

5. Vad är skillnaden på WriteLine() och Write()? (Prova att ändra i koden för att ta reda på svaret)

3. Uppgifter att jobba med

1. Gör ett program som visar "Vad heter du?" och låter användaren skriva in sitt namn, t.ex. "Anna". Sen ska programmet visa: "Hej Anna!"

2. Gör ett program som visar "Vilken är din favoritfärg?" och låter användaren skriva in en färg, t.ex. "Gul". Sen ska programmet visa: Gul, en snygg färg!

Tips: I Write, använd variabeln returvärde + ", en snygg färg!"

4. Bra att läsa

Variabler

5. Viktiga ord att minnas

Variabel
Datatyp
Klass
Metod
Argument
Returvärde
Inmatning
Kodblock

Författare: Håkan Lundberg, Cybergymnasiet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top