Kodlås

Denna utmaning är utformad att passa i indervisning på gymnasienivå, därav en del prat om grupper.

Denna övning gör vi för att repetera en del saker samt att hålla ögonen öppna för vad som är objekt och klasser i programmet. I denna övning ska vi mest fokusera på att använda olika sorters objekt (som du säkert redan känner till) för att bygga ett kodlås.

Två personer i varje grupp. Vi ska öva på att kommunicera och utbyta strategier innan själva programmeringen börjar. Läs igenom beskrivningen nedan och ta sedan 5-10 minuter på er att diskutera fram en plan för att lösa uppgiften.

Innan lektionen är slut så ska vi presentera våra, förhoppningsvis, olika lösningar för varandra. Får ni kritik/förslag på förbättringar så är det viktigt att ni tar det till er och förädlar ert program.

Beskrivning

Kodlåset ska fungera så att om du matar in rätt fyrsiffriga kod så ska kodlåset skicka en signal som öppnar dörren, fast i vårt fall så symboliseras detta med att färgen ändras från rött till grönt.

Koden får ni själva bestämma vad den ska vara, t ex "3057" eller "0123" etc.

Designen på bilden till vänster är bara ett förslag.

Det viktiga är att så fort rätt kod är inmatad så ska det hända något i programmet.

Redovisning

Skriv tillsammans med din kamrat en lista på alla olika klasser och objekt ni har använt i ert program. Gör två tabeller i t.ex Excel, en för klasser och en för objekt.