Content Extractor

Inledning

Detta är ingen artikel i vanlig mening utan ett litet program som kan vara till nytta när du jobbar med XNA.

All "content" som du använder i dina XNA-projekt omvandlas via "Content pipeline" till ett binär-format med filändelsen .xnb. Det finns många olika "content"-typer som brukar användas bl.a. modeller (Model), fonter (SpriteFont), texturer (Texture2D) mm.

"Content extractor" är ett program som försöker konvertera .xnb-filerna tillbaka till originaldata. Detta är inte möjligt för alla format men för t.ex. texturer går det alldeles utmärkt.

Detta är ett program för oss som vill undersöka befintliga (kommersiella?) spel. Du kan använda det för att byta ut grafik i befintliga spel eller om du bara vill låna lite grafik till dina egna projekt.

OBS! Kom ihåg att du inte har rätt att sprida andras "Content" (bilder etc) utan tillåtelse. Det kan vara straffbart att "låna" grafik från ett kommersiellt spel. Endast för privat bruk alltså.

Funktioner

  • Konvertera texturer från XNB till PNG
  • Processa automatiskt hela kataloger (med underkataloger)

Begränsningar

  • Hanterar just nu endast XNB-filer som innehåller texturer
  • Ett program för varje version av XNA (4.0/3.1/3.0)
  • Ingen version än för XNA 2.0 content

Eftersom XNA tyvärr inte är bakåtkompatibelt och kräver en specifik "C# Framework Target" vid kompilering så behövs det olika exe-filer för varje XNA-version. Detta är för att vi använder oss av vissa XNA-funktioner i programmet.

Bilder

bild

Välj källa ("source") och destination. Om underkataloger ("subfolders") inkluderas så kommer motsvarande underkataloger att skapas i destinationen för att bibehålla strukturen.

bild

Behandlingen av filerna loggas i textrutan. Skulle något gå fel så kan denna logg undersökas för mer information.

Installation

Ladda hem zip-filen och packa upp. För varje version (4.0/3.1/3.0) krävs motsvarande version av C# samt "XNA redistributable". Du hittar länkar till dessa "redistributable" nedan. C#-versionen borde räcka med den senaste men XNA-versionen måste exakt matcha. Dvs. vill du ha alla versioner så måste du se till att ha alla XNA-redistributable installerade.

XNA 4.0 Content Extractor v.1.0.0.0

XNA 3.1 Content Extractor v.1.0.0.0

XNA 3.0 Content Extractor v.1.0.0.0

Källkoden släpper vi ej då vi ej tagit något beslut om framtiden för detta program. Gillar ni det och vill ha fler avancerade funktioner så kan det komma bli en betalprodukt.

Hör gärna av er med förslag om nya funktioner eller förbättringar! Adressen finns under "kontakt".

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to top